Trendsetter hyperlokaal nieuws

De Internetgazet brengt sedert een decennium lokaal nieuws in een aantal Limburgse gemeenten - dus lang voor de grote mediaspelers op de kar van de burgerjournalistiek sprongen. De website ontstond net omdat de klassieke media het lokale verwaarloosden:

  • zelfs een krant als HBVL bracht steeds minder plaatselijk nieuws in de regionale katernen
  • papier was duur en de overstap naar digitaal ging bij veel kranten erg moeizaam.

De echte regionale deelsites van het HBVL kwamen er pas in 2011, daarbij werd niet alleen goed gekeken naar de Internetgazet, we werden zelfs gecontacteerd door een onderzoekster van de VUB die ons in opdracht van het toenmalige Concentra het hemd van het lijf wilde vragen. Goed geprobeerd! Maar ons concept is natuurlijk niet zomaar te kopiëren: de Internetgazet is van onderuit gegroeid, dus de lokale verankering is veel sterker dan bij een initiatief dat van bovenaf in het leven geroepen werd.

Pieken van 60 000 bezoekers

Gewoonlijk verwerkt de Internetgazet gemiddeld zo'n 20 000 bezoekers per dag, maar ook pieken van het dubbele of driedubbele handelt de site moeiteloos af. Meestal is één bericht dat "viraal" gaat de oorzaak van zo'n piek, bezoekers komen dan vooral via Facebook en Twitter.

Internetgazet lezers

Maatwerk

Vanwege de hoge bezoekersaantallen is de site niet gebaseerd op een bestaand systeem. Er bestaat prima blogsoftware, maar daar zit veel ballast in, dat zou de site zwaar en traag maken. Bovendien ontbreken essentiële onderdelen om er een echte nieuwssite van te maken. We zijn dus met een schone lei begonnen: de site is helemaal op maat geprogrammeerd in Microsoft ASP.NET en de berichten zijn opgeslagen in een performante Microsoft MsSQL-database. De programmeercode is elegant en licht, de databasetoegang wordt bovendien zoveel mogelijk beperkt door de meest bezochte pagina's kant en klaar in het geheugen van de server te bewaren ("caching").

Torenhoge scores in Google

Om goed te scoren in zoekmachines, hebben we onze trukendoos losgelaten op de website. Middels search engine optimization (SEO) scoort de site hoger in de zoekresultaten dan de nieuwssites van de grote mediahuizen. Test het zelf:

  • open Google (best in een privévenster, lees hier waarom)
  • zoek op een gemeente waar de Internetgazet actief is, bijvoorbeeld "Lommel"
  • gewoonlijk staat de Internetgazet op plaats twee, net na de site van de stad Lommel

Kortom, de site scoort hoger dan Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en Het Laatste Nieuws. In principe is er op vlak van SEO nog winst te behalen, maar dat vraagt van de redacteurs die het nieuws toevoegen enkele extra stappen, vandaar dat voorlopig nog niet het onderste uit de kan gehaald is.

Zoekmachine-optimalisatie (seo)

 

Hulp nodig bij uw project?

Advies op vlak van zoekmachine-optimalisatie of een applicatie op maat? Contacteer ons vrijblijvend!